حسین گلبیدی: انسان با فضیلت و نمونی برجسته ی کار و کوشش و تلاش خستگی ناپذیر
گلبیدی درسال 1307 در اصفهان متولد شد. خواندن و نوشتن را در مکتب خانه آشیخ عزیزالله سپاهانی در بیدآباد و ملا احمد در مسجد آمیزا محمد باقر، طی کرد، اما با ادامه تحصیل وی در مدارس جدید مخالفت شد. لذا حرفه ی خیاطی را پیش گرفت. گواهی نامه ابتدایی خود را با مطالعه ی شخصی در دوره ی سربازی و در آموزشگاه شبانه دریافت کرد
درسال 1330ش در دبستان ملی جعفری در محله ی بیدآباد اصفهان به عنوان آموزگار فعالیت میکرد.ضمناً در آموزشگاه شبانه فروغ با راهنمائی و زیر نظر جلال بر جیس، تحصیلات خود را تا دیپلم 5 علمی ادامه داد. در سال 1333ش به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در دبستان مفید اسلامی به تدریس پرداخت. در همین زمان دیپلم خود را در رشته ادبیات و سپس لیسانس خود را در رشته ادبیات عرب در سال 1349 ش از دانشگاه اصفهان دریافت نمود، اما همواره با کنجکاوی، ابتکار و خلاقیت با پدیده ها برخورد میکرد. از جمله در سال اول تدریس خود یک دانش آموز منزوی و گوشه گیر که در زنگ تفریح خود را از سایر دانش آموزان جدا ساخته بود، توجه او را به خود جلب کرد
این معلم کنجکاو، حساس و وارسته متوجه می شود این دانش آموز از نظر شنوایی مشکل دارد. همین مسأله ی جزئی و به ظاهر ساده، موجب می شود که شادروان گلبیدی مؤسسه ی فوق العاده مهم، ارزشمند و تأثیر گذار کرولال ها را پایه گذاری کند و برای تکمیل اطلاعات و ارائه ی تجریبات خود به خارج از کشور اعزام شود تا با مؤثرترین روش ها در آموزش کر و لال ها آشنا شود و راه را برای پیشرفت و ترقیِ دانش آموزان کر و لال باز کند و آنان را به درجات عالی علمی و عملی و فنی ارتقا بخشد
گلبیدی در طول عمر پر خیر و برکت خود علاوه بر تأسیس مؤسسه ی کر و لال ها که مورد تقدیر و تشویق ده ها شخصیت برجسته همچون: شهید آیت الله مرتضی مطهری، دکتر محسن هشترودی، استاد محمد تقی جعفری، دکترمحمد خوانساری، استاد محمد تقی شریعتی، پرفسور منوچهر وارسته، آیت الله زند کرمانی، دکتر ابوتراب نفیسی، آیت الله بهبهانی، دکتر علی شریعتمداری، آیت الله خادمی، دکتر پرویز ناتل خانلری و … و عدهای از شخصیت های فرهنگی خارجی و استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش قرار گرفته، توفیق شرکت در تأسیس ده ها مرکز فرهنگی، تربیتی و امور خیریه را نیز داشته اند که می توان به مؤسسه ی خیریه ایتام (انجمن مددکاری امام زمان (عج) ) – کانون علمی و تربیتی جهان اسلام – موسسه فرهنگی آموزشی ابا بصیر و انجمن حمایت از زندانیان اصفهان – گروه عیادت کنندگان از بیماران در بیمارستان ها در روزهای جمعه و شرکت در بنیاد فرهنگی حضرت امام محمدباقر (ع) اشاره کرد
گلبیدی معلم برجسته ای بود که برنامه زندگی ایشان می تواند نمونه ی ارزشمندی برای دانشجویان علاقه مند مراکز تربیت معلم، دانشجویان علاقه مند و جدّی رشته های علوم تربیتی و جامعه شناسی و مددکاران اجتماعی باشد
ابتکارات و خلاقیت های تحسین برانگیز ایشان موجب شد عده ی زیادی از افراد صادق، پاکدامن و علاقه مند به پیشرفت های علمی، فرهنگی و اجتماعی با وی همکاری نمایند و به طور گروهی کارهای مهمی را به انجام برسانند و مشکلات زیادی را حل نمایند
شادروان گلبیدی یک فعالیت اجتماعی یا فرهنگی را با درایت و با همکاری دوستان، آغاز میکرد و نیروهای جدیدی را با این فعالیت آشنا می نمود، آموزش می داد و پس از مدتی مسؤولیت این فعالیت را به ایشان می سپرد و خود فعالیت جدیدی را با عده ای دیگر، پایه گذاری می کرد. برای مثال وقتی با کمک تعدادی از دوستان مؤسسه ی ابابصیر را پایه گذاری نمود، جلسات متعددی تشکیل داد، عده ی زیاد از علاقه مندان که عموماً متدیّن و جوانان و تحصیل کرده های مذهبی بودند، جذب کرد، آموزش داد، برنامه ریزی و تقسیم کار نمود ولی پس از مدتی که مؤسسه با موفقیت و سرافرازی شکل گرفت، از ایشان به عنوان دست اندر کار مستقیم جدا می شدو با عده ای دیگر کانون جهان اسلام را پایه گذاری نمود و به همین ترتیب کار دیگری آغاز می شد که ده ها فعالیت فرهنگی و اجتماعی از یادگارهای اوست
گلبیدی از امور سیاسی نیز غافل نماندو از هواداران آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت بود که حاصل آن کتاب 400 صفحه ای « پیام ها و مصاحبه های آیت الله کاشانی» است که پس از بازنشستگی در سال 1380 به چاپ رسانید. البته نباید در این نهضت مهم و سرنوشت ساز، نقش ارزنده ی دیگران را نادیده گرفت.
شادروان گلبیدی پس از عمری تلاش در آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگترین معلمان تأثیر گذار در رونق بخشیدن به نهاد های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و امورخیریه، در دهه های اخیر در صبح روز شنبه 29/8/89 به دیار باقی شتافت گلبیدی درسال 1307 در اصفهان متولد شد. خواندن و نوشتن را در مکتب خانه آشیخ عزیزالله سپاهانی در بیدآباد و ملا احمد در مسجد آمیزا محمد باقر، طی کرد، اما با ادامه تحصیل وی در مدارس جدید مخالفت شد. لذا حرفه ی خیاطی را پیش گرفت. گواهی نامه ابتدایی خود را با مطالعه ی شخصی در دوره ی سربازی و در آموزشگاه شبانه دریافت کرد
درسال 1330ش در دبستان ملی جعفری در محله ی بیدآباد اصفهان به عنوان آموزگار فعالیت میکرد.ضمناً در آموزشگاه شبانه فروغ با راهنمائی و زیر نظر جلال بر جیس، تحصیلات خود را تا دیپلم 5 علمی ادامه داد. در سال 1333ش به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در دبستان مفید اسلامی به تدریس پرداخت. در همین زمان دیپلم خود را در رشته ادبیات و سپس لیسانس خود را در رشته ادبیات عرب در سال 1349 ش از دانشگاه اصفهان دریافت نمود، اما همواره با کنجکاوی، ابتکار و خلاقیت با پدیده ها برخورد میکرد. از جمله در سال اول تدریس خود یک دانش آموز منزوی و گوشه گیر که در زنگ تفریح خود را از سایر دانش آموزان جدا ساخته بود، توجه او را به خود جلب کرد
این معلم کنجکاو، حساس و وارسته متوجه می شود این دانش آموز از نظر شنوایی مشکل دارد. همین مسأله ی جزئی و به ظاهر ساده، موجب می شود که شادروان گلبیدی مؤسسه ی فوق العاده مهم، ارزشمند و تأثیر گذار کرولال ها را پایه گذاری کند و برای تکمیل اطلاعات و ارائه ی تجریبات خود به خارج از کشور اعزام شود تا با مؤثرترین روش ها در آموزش کر و لال ها آشنا شود و راه را برای پیشرفت و ترقیِ دانش آموزان کر و لال باز کند و آنان را به درجات عالی علمی و عملی و فنی ارتقا بخشد
گلبیدی در طول عمر پر خیر و برکت خود علاوه بر تأسیس مؤسسه ی کر و لال ها که مورد تقدیر و تشویق ده ها شخصیت برجسته همچون: شهید آیت الله مرتضی مطهری، دکتر محسن هشترودی، استاد محمد تقی جعفری، دکترمحمد خوانساری، استاد محمد تقی شریعتی، پرفسور منوچهر وارسته، آیت الله زند کرمانی، دکتر ابوتراب نفیسی، آیت الله بهبهانی، دکتر علی شریعتمداری، آیت الله خادمی، دکتر پرویز ناتل خانلری و … و عدهای از شخصیت های فرهنگی خارجی و استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش قرار گرفته، توفیق شرکت در تأسیس ده ها مرکز فرهنگی، تربیتی و امور خیریه را نیز داشته اند که می توان به مؤسسه ی خیریه ایتام (انجمن مددکاری امام زمان (عج) ) – کانون علمی و تربیتی جهان اسلام – موسسه فرهنگی آموزشی ابا بصیر و انجمن حمایت از زندانیان اصفهان – گروه عیادت کنندگان از بیماران در بیمارستان ها در روزهای جمعه و شرکت در بنیاد فرهنگی حضرت امام محمدباقر (ع) اشاره کرد
گلبیدی معلم برجسته ای بود که برنامه زندگی ایشان می تواند نمونه ی ارزشمندی برای دانشجویان علاقه مند مراکز تربیت معلم، دانشجویان علاقه مند و جدّی رشته های علوم تربیتی و جامعه شناسی و مددکاران اجتماعی باشد
ابتکارات و خلاقیت های تحسین برانگیز ایشان موجب شد عده ی زیادی از افراد صادق، پاکدامن و علاقه مند به پیشرفت های علمی، فرهنگی و اجتماعی با وی همکاری نمایند و به طور گروهی کارهای مهمی را به انجام برسانند و مشکلات زیادی را حل نمایند
شادروان گلبیدی یک فعالیت اجتماعی یا فرهنگی را با درایت و با همکاری دوستان، آغاز میکرد و نیروهای جدیدی را با این فعالیت آشنا می نمود، آموزش می داد و پس از مدتی مسؤولیت این فعالیت را به ایشان می سپرد و خود فعالیت جدیدی را با عده ای دیگر، پایه گذاری می کرد. برای مثال وقتی با کمک تعدادی از دوستان مؤسسه ی ابابصیر را پایه گذاری نمود، جلسات متعددی تشکیل داد، عده ی زیاد از علاقه مندان که عموماً متدیّن و جوانان و تحصیل کرده های مذهبی بودند، جذب کرد، آموزش داد، برنامه ریزی و تقسیم کار نمود ولی پس از مدتی که مؤسسه با موفقیت و سرافرازی شکل گرفت، از ایشان به عنوان دست اندر کار مستقیم جدا می شدو با عده ای دیگر کانون جهان اسلام را پایه گذاری نمود و به همین ترتیب کار دیگری آغاز می شد که ده ها فعالیت فرهنگی و اجتماعی از یادگارهای اوست
گلبیدی از امور سیاسی نیز غافل نماندو از هواداران آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت بود که حاصل آن کتاب 400 صفحه ای « پیام ها و مصاحبه های آیت الله کاشانی» است که پس از بازنشستگی در سال 1380 به چاپ رسانید. البته نباید در این نهضت مهم و سرنوشت ساز، نقش ارزنده ی دیگران را نادیده گرفت.
شادروان گلبیدی پس از عمری تلاش در آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگترین معلمان تأثیر گذار در رونق بخشیدن به نهاد های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و امورخیریه، در دهه های اخیر در صبح روز شنبه 29/8/89 به دیار باقی شتافت